NULL Skriv ut sidan - Bengtsson - två bröder som """"försvann""""

Anbytarforum

Titel: Bengtsson - två bröder som """"försvann""""
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2015-05-07, 18:45
Jag har letat ganska länge efter två av min farfars bröder (fosterfamilj), och jag funderar nu på om båda kanske försvann i USA (?).  
 
Nils Hjalmar var född 6 november 1887 i Norra Åkarp
Gustaf Bernhard var född 9 april 1900 i Helsingborgs Stadsförsamling (Maria)
 
Båda var sjömän vid Helsingborgs sjömanshus och jag har tidigare efterlyst information angående detta:
 
 
Jag fick ut information om bådas sista påmönstringar för ett tag sedan. Det som är intressant är att för Gustaf Bernhard så står det att han mönstrade på Osval 1923 och att han rymde från fartyget den 25 februari 1923 i Baltimore, Maryland. Han står kvar i registret fram till 1935 då han avförs, troligen pga att man inte hört av honom då. I hfl (se länkad post) så står det att han lär vara död i Amerika runt 1930.
 
För brodern Nils Hjalmar så var hans sista påmönstring 1914 då han mönstrade på s/s Jane i Göteborg. Den 31 december 1919 så står det antecknat sysselsättning okänd. Han avfördes ut ur registret 1 juni 1923. I hfl står han som obefintligt tills 100 år (1987) då han avskrivs. Min fundering är om även han rymde till USA (?).
 
Föräldrarna var Johannes Bengtsson (1863-1947) och Emma Möller (1866-1941). Jag har kollat bådas bouppteckningar och ingen av de båda bröderna finns med där. Döda bägge innan 1941?
 
Deras syster Alfrida Ulrika emigrerade 1913 till New York (och sedan flytt till Florida). Information om henne finns här:
 
 
Jag har försökt att leta efter båda bröderna i både Maryland och i New York (där Frida bodde), men inte hittat något ännu. Någon som har några idéer om hur jag kan gå vidare? Tacksam för varje litet halmstrå :-)
 
Mvh, Kristina