NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2011
Skrivet av: Lars Snith skrivet 2011-03-06, 10:30
Hej Alla,
Jag har en kandidat till ett av mina fall av fader okänd, men har svårt att finna både hans ursprung och hans vidare öden.
En liten timeline är som följer:
 
-------------------------
Ella Eriksdotter tjänar som piga i Sörfly nr2 vid den tid när Eric blir till [Hanebo AI:4A,s.127]. På gården ifråga fanns vid den tidpunkten ett antal drängar och presumtiva fäder [Hanebo AI:4B,s.2]. Drängen Erik Jansson är en tänkbar kandidat av flera skäl:
. Flyttar från Sörfly vid samma tid som Ella
. Anges i utflyttningslängd som Erik Jansson Snitt [Hanebo B:1,s.124]
. Sonen Eric byter namn från Ersson till just Snitt
 
Erik Jansson är dock svår att hitta. Det anges som sagt att han ska vara född 1775, ha kommit från Svartnäs [Svärdsjö] 1789, men han finns varken i Hanebos inflyttningslängd eller i Svärdsjös knapphändiga utflyttningslängd [HII:A1]. Samtliga Svärdsjös husförhör [Svärdsjö AI:9][Svärdsjö AI:10][Svärdsjö AI:11]för den aktuella perioden har genomgåtts utan att hitta någon Erik Jansson som:
. är född (ungefär) 1775
. flyttar den aktuella tiden
 
Bouppteckning efter Ella Eriksdotter har inte kunnat hittas, saknas 1846-47 i [Hanebo tingslags häradsrätt FII:17]. Härnösands landsarkiv har också misslyckats med att finna den.
Sonen Eric Ersson/Snitt återfinns inte i Nattvardslängden för åren 1808-1815 [Hanebo B:1], inga upplysningar därifrån.
 
Ytterligare möjliga forskningsuppslag är:
. Bruksarkivet Wifors bruk, dit han anges ha flyttat [Hanebo B:1,s.124]. Dyker dock inte upp i hfl för Wifors bruk eller annan ort i [Hamrånge AI:6a][Hamrånge AI:6b] eller de knapphändiga inflyttningslängderna [Hamrånge HII:1]
. Domböcker och kyrkliga räkenskaper (absolutionslängd)
. Den hänvisning till No 66 Snitt som finns i hfl [Hanebo AI:7a,s.146] syftar möjligen på fadern, finns dock inte i något soldatregister
--------------------------
 
Så innan jag börjar utvidga mitt sökande, är det möjligen någon som någonstans redan stött på denne Erik Jansson [Snitt] ?
 
Med vänlig hälsning, Lars Snith