NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-10
Skrivet av: Leif Hasselgren skrivet 2006-11-16, 19:25
Hej!
 
Jag söker uppgifter om följande man som utvandrade från Sverige den 24/2 1887. Utresehamnen var Malmö och det står såhär i Polisembetets liggare:
 
Förteckning öfver inför Polismästare-Embetet i Malmö uppvisade kontrakter, afslutade emellan nedannämnde utvandrare, som med ångfartyget....................afgå från Malmö den 24 febr.1887 samt Inmanliniens agent Johan Odell genom Lars Andersson  
 
Nummer i Polisemb.registerKontraktetsTitel eller yrkeNamnÅlderHemortDestinationsortPassagerareavgift Nr.Datum 12110424-febRingareLars Nilsson30Öfved MalmöhusLitchfield Minnesota165:95  
 
Lars Nilsson var född i Björka den 28/9 1852 och han var vid tiden för utvandringen egentligen 34 år. Han har dragit av 4 år på sin ålder av något skäl (minns att jag har läst nånstans att åldern hade med priset på biljetten att göra, vet bara inte var jag såg den uppgiften). Jag vet att det är rätt man trots att han anger Öfved som hemort/socken, fast den socknen ligger ju runt knuten sett från Björka, så att säga .
 
Jag har efterlyst ångarens namn under Emigrantkällor/Emigrantskepp och fått en del tips, men har ännu inte riktigt träffat rätt.
Lars Nilsson är ju inte direkt något ovanligt namn, dessvärre.
 
Jag tror mig förstå att resan gick Malmö-Liverpool-New York-Minnesota, så min undran är om någon kan hjälpa mig med uppgifter om Lars och hans eventuella ättlingar i Litchfield, Minnesota, Amerikat.
 
Gärna också, rent allmännt, om någon vet hur det gick till att resa från Malmö till Minnesota 1880-1890, tider, sätt att resa, priser etc..
 
Mvh
Leif