NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Tage Jinnefalk skrivet 2005-09-06, 16:03
mats
 
Du gör mej både glad och förbryllad.
Om jag tar det i ordning; De tre som reser tillsammans med Carl Hugo kan vara släkt med honom, jag vet ännu inte hur, men troligtvis i så fall hustrun Hilda. Det återkommer jag om,förhoppningsvis.
Sen kommer det här med Konstans Karlsson. Karl Hugo hade en syster som emigrerade med samma båt, men ett år tidigare alltså 1912.Jag har sökt också henne over there men inte hittat henne efter Ellis Island.Hon var gift eller sammanboende med Konstans Karlsson. 'Bakvägen' har jag fått veta hennes öde.När hon reste över och anlände Ellis land den 10 april var hon med barn och födde första sonen redan den andra juni samma år. Hon födde därefter två söner till 1913 och 1914.När hon skulle föda ytterligare ett barn dog hon i barnsäng. Hon måste alltså ha dött mellan 1915 och 1924 därför att 1924 återvände Konstans till Sverige igen, där han åter gifte sig och fick tre döttrar, varav jag har kontakt med en.Konstans lyckade bra i USA och byggde ett eget hus, men fick problem med hushållerskor och 1923 brann hans hus och pojkarna höll på att brinna inne. Då gav han upp.
Jag vill gärna ha hjälp med att få veta exakt när och var Ida Matilda  född 1890-02-06, dog.
Om jag har fattat dej rätt kom alltså Konstans med samma båt som Ida Matilda,det har jag missat.
Phu. Det här blev en lång historia, men jag återkommer när jag vet mer från hemmmafronten.
mvh
Tage