NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2005-09-05, 20:18
Tage
 
Det blir kanske lite bitar runt Carl Hugo, men det kanske kan ge spår senare i sökandet.
 
De tre som reser tillsammans med Carl Hugo är
Henrik H Svensson (benämns Henry på Ellis) 30-31 år, hans hustru Hilda S , ett år yngre och sonen Rolf H, 2-3 år gammal. De uppger att Henriks far heter Sven Andersson, Bygget , Locknevi.
 
På Ellis uppger Carl Hugo och Svensson famniljen att de skall till samma person.  
 
Jag blir inte riktigt klok på vem denne är eftersom jag läser Constant Carlson, St Louis co (county), Smithville, Minnesota. Det står, som jag ser det att det på Carl Hugo står Sister och på Svenssons Cousin.
 
Hade Carl Hugo en syster med namnet Constans eller liknande?
 
Om inte så är det intressant att det finns en Constant Carlson, som bor i Duluth 1920. Han, för det är en han, är 33 år, änkling med tre barn. Invandrad 1912. Bor med en norsk hushållerska och sin bror, Andrew, 36 år och invandrad 1912.
 
Dessa uppgifter stämmer bra på Konstans Edvard Carlsson, 25 år, från Locknevi, som reser via Malmö till New York den 29 mars 1912. Han reser tillsammans med sin bror Anders Elof Carlsson, som uppger sig vara från Södra Vi, H. Broderna är 28 år.
(Källa Emigranten 1912:515:347431 resp 32)
 
På Ellis så hittar jag Anders Elof Ernfrid Karlsson, som anländer 10 april 1912 med Olympic (samma båt som Carl Hugo nästkommande år). Där finns också Konstantin Edvard Ludvig med.
 
Anders anger syster Alida Johansson, Färigebo(?); Frödinge som närmast anhörig medan Konstantin anger Justina Petersson, Hokhult, Toverum.
 
De skall till Hulda Renström, Smithwille, St Louis, Minnesota
 
Tillhör dessa släkten på något vis?
 
 
Jag hittar sedan den censusrapport som visar det som Jan Ek redan hittat, Peter Nelson, hh Hilma och systersonen Carl.  
Har du alla uppgifter om Peter och hans familj?
 
Det här ledde ju inte närmare ditt önskade mål om att få veta vad som hände Carl Hugo, men om du kan verifiera eller dementera ovanstående personers släktrelation till honom så ser vi om vi kan använda dem som spår i sökandet.
 
Snor vi oss på kan vi kanske skicka över lite frågor till den intressanta Swedgentour som några entusiaster gör just nu.
 
Mats