NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Tage Jinnefalk skrivet 2005-09-04, 20:06
Hej!
Jag har två gånger tidigare sökt efter en försvunnen farbror som emigrerat till USA och gör nu ett tredje och sista försök.
Personen det gäller hette Karl Hugo Johansson, född i Hycklinge socken 1893-01-28. Han anlände med fartyget Olympic till Ellis Island 1913-04-09 och angv som destination Duluth, St Louis, Minnesota.
Med god hjälp av Jan Ek hittades han i 1920 års census som inneboende hos sin tidigare emigrerade morbror Peter August Nilsson som nu kallar sig Peter Nelson. Karl Hugo kallade sig här Carl Johnson. Jan Ek sökte även i 1930 års census, där fanns Peter Nelson fortfarande kvar men nu utan inneboende och inget spår av Carl Johnson.
Här hemma har jag i min farfars bouppteckning från år 1931 funnit en notering att en svåger till Carl representerat honom eftersom han vistades på känd ort i Amerika, och i min farmors bouppteckning från år 1951 står det skulle antecknas att som gode man för avlidna sonen Karl Hugo Johanssons dotter, som vistas å okänd ort i U.S.A. inställde sig- och sedan namnet på samma svåger.Det finns tyvärr ingen nu levande släkting som vet något om Karl Hugo, men jag vet ju nu att han levde 1931 men var död 1951 och att han hade en dotter. Jag även införskaffat ett antal dödsattester för Carl Johnson under aktuell tidsperiod, dock utan någon träff.
Där står jag nu och vet inte om jag kan gå vidare någon väg eller om jag måste ge upp. Finns det någon som kan hjälpa eller tipsa. Jag är tyvärr inte själv så van vid datorer att jag kan söka så mycket på nätet. Tipsa gärna, alla förslag mottages tacksamt.
M.v.h. från en snart uppgiven
Tage jinnefalk