NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-03-21, 22:48
Leif Mörkfors,
 
Lite tur ska man ha ibland. Normalt vore det att hitta en kvinna som gift sig varit omöjligt 1920 som bara indexerar huvudpersonen i varje hushåll. Men Esther har inte gift sig, och voila - hon bor hos sin gifta syster Mabel!
Mabel 22 har gift sig med svensken Albert Johnson 30, han invandrade 1908 och jobbar i järnvägsverkstad, machinist helper, rail road shop. Paret har hyrt en bostad på adressen 3725 24th Avenue i Minneapolis. (ED 220, s. 18A)
 
Och där har altså också Esther Norling 20, sister-in-law flyttat in. Man får väl tänka sig att Matts mest troligt är död, men märkligt nog hittar jag inte honom i MHS death register?? Eftersom jag inte heller hittar Karin/Carin/Carrie Norling 1920 kan man ju fundera på om hon gift om sig, om det är så att Matts är död blev hon ju en ung änka.
 
1930 tar turen slut. Jag finner visserligen Albert B. 41 och Mabel L. 31 i en hyrd lägenhet på adressen 3050 Minnehaha Avenue i Mpls. Hyra 33,50 dollar i mån. Albert jobbar nu som vaktmästare på en fabrik, janitor, mfg co.
 
Men ... inga barn, och nu är Esther försvunnen ...
Att det är så vanliga namn gör ju också att det blir svårt att komma vidare med hjälp av MHS death register. En liten chans finns om du klarar att finna vilket namn Carin hade innan hon gifte sig Norling, kanske via Ellis Island? Det går att söka MHS på Mothers maiden name som tilläggskriterium, men det ska ju vara en stor portion tur med i bilden om det ramlar ut ett entydigt svar på detta sätt.