NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-01-26, 17:45
Anette,  
Jag var nog lite för snabb att börja prata om MHS. Deras dödsindex börjar ju först 1906, födelseindexet under uppbyggnad börjar 1900.
 
Så du behöver nog gå direkt på myndigheten. Det framgår klart av infosidan hos den delstatliga hälsomyndigheten att det är en Non-certified copy of a death record du vill ha, typ 2 som är den mest informativa. Här är inget krav om tangible interest t.ex släktskap. PDF formuläret man ska använda ligger längst ned på sidan, och om man vill använda tex VISA som betalning ska formuläret faxas, en extra avgift på sex dollar för detta, utöver de tio kopian kostar.
 
Det är bara ett krux, jag kan inte se att man åtar sig att leta fram dödsdatum, och då är du ju lika långt. Den motsvarande proceduren för en fri kopia av en födelseattest ligger här.
 
Så vad göra med dödsfallet? Om man ska tro att hon avled i Minneapolis, Hennepin county så ser enda möjligheten ut att vara ett eget sök på myndigheten. Detta beskrivs här: (jag kan inte länka linken då den innehåller kommatecken, så du får kopiera och limma in i ett browserfönster):
http://www.co.hennepin.mn.us/vgn/portal/internet/hcdetailmaster/0,2300,1273_81876_100147764,00.html
 
När det gäller lokal hjälp så ser två av personerna på denna lista ut att ha lämnat möjlighet för att åta sig denna koll av dödsdatum, både Paul Harder och Wendy Biorn. De andra verkar begränsat hjälpen till det som finns tillgängligt på MHS. Men det är ju inte farligt att fråga någon av dem, kanske blir de extra hjälpsamma när de förstår att du är långvägs borta.
 
Du bör ju också tänka dig möjligheten att hon står både som Thorber och Levin? Kanske också Thorbergerson, jag undrar om detta kan vara maken?
 
THORBERGERSON, THEODORE  
CertID# 1914-MN-011871    
   
 Date of Birth: not indexed
 Place of Birth: not indexed
 Mother Maiden Name: not indexed  
 Date of Death: 01/10/1914
 County of Death:  RICE
 
Kanske inte helt sannolikt, och detta är inte Minneapolis, men ändå en möjlighet att ta med i beräkningen? (Denna attest finns att få från MHS) Skulle det vara rätt person kan ju en eventuellt publicerad dödsruna ge mer information. Men jag är skeptisk till att det är rätt person.