NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-12-11, 12:04
Angående dödsattesten så tror jag du blandar samman begreppet index med själva källan. Attesten har egna fält för namn på båda föräldrarna, men om dessa är ifyllda eller ej kan du bara se om du beställer en kopia från MHS. Detta avhänger ju helt av kunskaperna hos uppgiftslämnaren, oftast en släkting, men inte alltid.
 
I MHS index som ligger fritt på internet har man valt att bara ta med moderns flicknamn (efternamn som ogift), och man har givetvis bara kunnat plockat ut denna uppgift i de fall detta är ifyllt. Men det bådar ju gott för sannolikheten att också faderns fullständiga namn står i attesten. Den som vet vad modern hette som ogift bör väl i de flesta fall också känna faderns namn.
 
Alla index kan innehålla felaktiga avskrivningar och tolkningar, man kan därför aldrig slå sig till ro med uppgifter ur ett index. Inte ens om det är välgjort. Och få (om några) index innehåller alla uppgifter som källan har.
 
När det gäller Sven Oscar Johansson undrar jag om du inte gör en annan logisk kullerbytta? Om Ediths mamma hette Johansson som ogift så säger inte det något om vad hennes eget flicknamn var, alltså vad hennes pappa hette. Detta är uppgifter du kanske kan få fram i en eller ett par av de attester (och ev dödsruna) som jag föreslår att du undersöker.
 
Med utgångspunkt i Bengts uppgift från folkräkningen 1930 är det troligt att hennes far hette Pettersson i Sverige, Peterson i USA, och modern Mathilda Johansdotter som ogift i Sverige. Föräldrarna kan ha invandrat separat, eller som ett gift par med det gemensamma efternamnet Peterson.
 
Lycka till vidare!