NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-12-11, 01:35
Av de indexerade uppgifterna i fritt sökbara MHS Death certificate index att döma hette hennes mor Johansson (Johansdotter) som flicka.  
 
THOMPSON, EDITH MATHILDA  
CertID# 1989-MN-018983    
   
 Date of Birth:  09/11/1902
 Place of Birth: OUT OF STATE
 Mother Maiden Name:  JOHANSON
 Date of Death: 06/17/1989
 County of Death:  ST. LOUIS
 
Har du kontrollerat om hela namnet står där, och kanske faderns i tillägg? Finner du hans namn kan du kanske finna honom på Ellis eller på Emigrant-CDn, förutsatt att det är av det lite ovanligare slaget. Men gissningsvis behöver du veta lite mer om honom för att lyckas göra språnget tillbaka till Sverige så enkelt.
 
Nu gissar jag att hon är första generationens amerikan, men det kanske du vet? Eller var hon själv invandrare?
 
Håller fast vid mitt första antagande och att detta är familjen 1930: Robert Thompson 32 farmare, Edith M. 27, sonen Robert Jr 2? år.  
 
Jag undrar lite över Robert Jr kontra Merle och Vernon, men Robert kanske är ett andranamn? Om detta faktiskt är rätt familj (som bor i Mahtowa twp, Carlton county MN 1930) är hon född i WI av svenska föräldrar. Det skulle kunna göra hennes födelseattest möjlig att finna i WI. Den bör absolut innehålla fullständiga uppgifter om föräldrarna.
 
(På samma sätt kan Merles och Vernons födelseattester innehålla mer precisa uppgifter om var Edith kommer från. Uppgifter som kan hjälpa till att lokalisera hennes attest som ju är den verkligt intresssanta.)
 
Men census 1930 anger också att paret gifte sig ca 1927, och det kan absolut vara värt att söka efter vigselattesten i Carlton county, också om giftermålet givetvis kan skett någon annanstans. Finner du denna brukar också denna typ av attester ange respektive föräldrars namn, med mer eller mindre detaljerad angivelse av bakgrund.
 
Kopia av dödsattesten beställes via MHS websida. Också sök efter dödsruna kan beställas där, och den kan kanske omtala hennes svenska bakgrund, om den är av den fylliga sorten, och historien var känd för uppgiftslämnaren.