NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2009
Skrivet av: Andreas Lindblom skrivet 2009-01-31, 12:26
Hej!
Jag letar efter släkten som heter Montin och Morae. Några av dem äldata förfäder släkten som föddes i Sundborn. Jag är mycket nyfiken att hur kommer sig att Maria Persdotter Morae kommer till Sundborn i 1600 talet eftersom varför fick hon efternamn två? Montin som låter annan efternamn och det kommer inte ifrån Dalarna utan han flyttade från andra platsen till Sundborn som teori?? Varför fick han två efternamn?
Hon heter Maria Persdotter Morae föddes 1642 i Sundborn som föddes hon i Krokfors. Morae låter som kommer ifrån Frankrike eller Tyskland? Någon som vet om efternamn? Montin som låter kommer från Frankrike?  
 
Gustafs mamma som är Maria Persdotter Morae f.1642 i Sundborn,Krokfors. Hon gifte sig med Magnus Landsdomare Persson.
 
Han heter Gustaf Montin föddes 1671 Sundborn,Krokfors och död 1739 i Sundborn,Krokfors. Han gifte sig 1724-01-12 med Margareta Greta Hedman i Krokfors,Sundborn . Hans dotter som heter Madame MargaretaGreta f.1727 i Krokfors,Sundborn och hennes efternamn Montin.  
 
Margareta gifte sig med 1747-05-28 Daniel Persson Sundèn  i Sundborn,Krokfors. Han föddes 1721 i Sundborn. De fick dotter som heter Anna-Lisa Sundèn f.1755 i Sundborn.  
 
Någon som vet hur kommer sig fick de efternamn Montin och Morae? Hoppas att någon som kan hjälper mig om släkten?
 
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom