NULL Skriv ut sidan - Svensson - Bröder i Amerikabrev

Anbytarforum

Titel: Svensson - Bröder i Amerikabrev
Skrivet av: Ann-Mari Carlsson skrivet 2010-11-19, 14:00
Oliver Swanson har varit lättast att identifiera. Jag är mer osäker om det är rätt Sven Swanson jag skickade Census-utdraget på.
 
Olivers hustru kallas omväxlande Mary och Marg. C   I 1900 års census finns barnen Hattie, Hartvig och Florance. De är 18, 16 och 5 år gamla. I 1920 års census bor Hattie tillsammans med föräldrarna. Hon är 38 år och heter Sebastian i efternamn. Hon har en dotter Mablie (Mabel?) på 4 år. Hon står som wife, men maken fnns inte med
 
Jag har läst brevet. Det är intressant och innehåller en massa information om släktingarna och det borde gå att få fram en familjebild från detta. Att brevet är öppnat har en naturlig förklaring. Det skickades mitt under brinnande krig och har säkert passerat censuren någonstans.
 
Jag har inte hittat än varifrån den Axel Rossell kommer som jag hittade i 1930 års census. Funderade lite mer på Anna efter att ha läst brevet. Är hon kusin med Hilda Håkansson bör hon vara dotter till någon av Hildas föräldrars syskon. I USA använder man begreppet kusin lite mer vidlyftigt än här och hon kan också vara dotter till något syskon till Hildas makes föräldrar (det lät invecklat..!). Svaret på Annas identitet finns säkert i de svenska kyrkböckerna.
 
Mvh
Ann-Mari