NULL Skriv ut sidan - Ehn, John Andrew m fam i Chicago

Anbytarforum

Titel: Ehn, John Andrew m fam i Chicago
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2011-04-18, 13:43
En liten nyhet kan jag tillföra. Vi ver sedan tidigare (Emibas) att Anders  
Peter Ehn lämnade Ödeshög 1871-06-26. Nu vet jag också, att han äntrade ångfartyget Orlando i Göteborgs hamn 1871-06-30 för resa till Hull. I passagerarlistan anges att han är 25 år och har destinationsort Galesburg. 25 år ger ju då född ca 1846. Problemet är ju bara, att det på honom är nya åldersuppifter i nästan varje dokument, som man finner.
Jag har hittills inte funnit något belägg för att det i Ödeshögsfamiljen skulle ha fötts mer än ett barn 1847 nämligen Gustaf Herman.
Jag måste erkänna, att jag känner mig osäker. Oavsett om den amerikanska forskaren har använt Genline eller ej, så har jag just nu i alla fall det intrycket, att man blandat ihop 2 st Andrew Ehn. Detta i sin tur kan ju mölligen bero på de många olika uppgifter som redovisas i Census, när det gäller födelseår. Det man kan beklaga, när man hamnar i ett sådant här dilemma är, att man i de amerikanska källorna inte har dopvittnesuppgifter som i Sverige på den aktuelle personens barn. Det hade varit guld värt i detta läge !
MVH
Christer