NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04
Skrivet av: Kerstin Åkerberg skrivet 2000-12-09, 00:05
Hej Gunnar! Ja, jag säger då det. Sverige är litet. Kan du inte berätta mer om dina Sundbornsanor. Jag försöker ju leta efter mina
Hellbergsanor där. Jag tror de flyttade in till Falun och sen kanske vidare i mitten på 1800-talet.
Min mmmf Mjölnaren Anders Petter f1844 flyttade ju så småningom till Tuna i Medelpad. Jag vill
gärna veta mer om hans släkt. Han gifte sig med  
Johanna Maria f 1841 i Hållnäs, Uppland.  
När man talade om dem bland släkten i Medelpad så sa man alltid att den ena var från Uppland och den andra från Dalarn, (på norrländska). De ansågs nog lite speciella som var utsocknes.
Jag har inte lyckats förstå var de träffades, kanske Anders Petter for till Gävle där jag vet att Johanna Maria arbetade som piga ett tag.
De här anfäderna är på min mors sida. Jag har annars de flesta i Medelpad, (pappas sida). Du har väl inte någon släkt där också?
Jag har bara släktforskat ett år och har hittills koncentrerat mig på min fars släkt. Det var mycket
lättare då de sen mitten av 1500-talet bott inom en ca. 3-mils omkrets i Medelpad. Jag har faktiskt kommit ganska långt på hans sida.
Nu vill jag försöka reda ut min mammas släkt.
Men det verkar mycket svårare. Hela tiden stöter jag på okända fäder och dylikt. Men skam den som ger sig.
All information om Sundborn (och Sollerön) är välkommen.
Hälsningar
Kerstin