NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-20
Skrivet av: Elvi Sandberg skrivet 2008-05-08, 22:04
Tack Chris och Janåke, jag börjar bli riktigt bekant med Johanna Sofia. Hittade hennes dödsruna i Prärieblomman 1905, med bild, häromdagen. på nätet finns boken The Swedish element in Illinois från 1917 i maskinläst version, och den 700 sidor tjocka boken lånade jag ikväll på biblioteket. Gissa vid vilken sida som lånelappen var instucken när jag fick den på disken, jo, vid Johanna Sofias porträtt i fint tryck, märkligt. Och nu har jag andre makens förnamn, och ungefärlig ålder. Hur skulle man kunna hitta hans rötter i Pennsylvania? Matthew B. Ogden, född omkring 1827, död efter 1904, troligen i Riverside, CA.
 
Men att bröderna ska vara så svårhittade. Chris, är födelseåren på John och Gust så fel, att de måste vara fel personer, tror du?
 
Undrar också om apotekarens dödsår. Skulle han alltså ha varit i livet 1870? Hoppas någon med tillgång till uppgifter om dödsfall i Andover 1860-1910, ser detta. Jag hade uppgiften att JW Florence dog 1862 från ovan nämnda bok, sid 28.  
 
Det ser alltså ut som Brita Flodin dog före 1870, eftersom hon saknas i hushållet då.
 
I dödsrunan står om kapten Per Wirström att han och den unga hustrun 1850 anträdde färden till Californien, han återvände och avled i Bishop Hill 1855-02-25, så det är väl möjligt att det är han som bor arbetslägret som du, Chris, hittade. Wirströms rötter har jag fått hjälp att utreda här forumet tidigare.
 
Hälsningar Elvi Sandberg