NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-20
Skrivet av: Maria Åkerlind skrivet 2008-02-07, 15:28
Hej Eva, Chris och alla andra emigrantforskare!
 
Stor förvirring råder vad gäller min Hildur.  
 
Namnet på hennes man, Joseph Sikora, fick jag från hennes death certificate som jag skickade efter från North Carolina. På denna dödsattest listas Hildur som änka men hennes namn är Hildur Holmberg Peterson... Sikora är överhuvudtaget inte en del av namnet och ändå är Joseph med på dokumentet som make... Peterson är dessutom hennes flicknamn och borde ju inte stå efter Holmberg...
 
Förstår nu inte heller var och hur namnet Holmberg kommer in i bilden, men när hon ansökte om sitt socialförsäkringsnummer i Illinois någon gång efter 1936 så hette hon tydligen bara Holmberg i efternamn. (Jag väntar fortfarande på att få kopian på hennes Social Security-ansökan från USA).
 
Det som gör det hela ännu mer komplicerat är att, enligt Chris inlägg här ovan, så ska Joseph och Hilda varit gifta redan under första världskriget men om man tittar på Hildurs emigrationsdokument från 1923 (då hon utvandrade från Sverige för andra gången) så är hon ogift...
 
Vilket år gjordes WWI mönstringen? Joseph kom inte till USA förrän 1913 så då måste de ju ha gift sig ganska så på en gång efter hans ankomst?
 
Någon som vet mer om Wickstadt i Österrike? Jag har sökt på nätet och i kartböcker men har endast lyckats hitta en Wickstadt i Tyskland (i Hessen).
 
Tar tacksamt emot mer ny information. Detta verkar vara en rejäl nöt att knäcka.
 
Hälsningar, Maria
 
(Meddelandet ändrat av MariaÅkerlind den 07 februari, 2008)