NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19
Skrivet av: Sören Andersson skrivet 2006-08-03, 15:10
Hej,
Jag blev lite intresserd av denna frågan och gick till Kungliga Biblioteket för att titta på lite mikrofilm för att se om det gick att få ut något. Först är det lite komplicerat vilken tidning han menar då mycket heter tribuner av svenska tidningar i USA. Förstahandsalternativet är att det är en tidning som heter Svenska Tribunen-Nyheter som gavs ut i Chicago. Denna tidning finns tyvärr inte som mikrofilm på Kungliga Biblioteket utan som papperstidning i en depå i Bålsta vilken är stängd för renovering till September. Däremot skall Emigrantinstitutet i Wäxjö ha den som microfilm. Jag tittade även på andra tidningar som jag misstänkte kunde vara aktuella och som fanns filmade. Till exempel
Svenska Amerikanska Tribunen från Wisconsin, Svenska Amerikanaren från Chicago och Svenska Kuriren från Chicago. Gemensamt för alla är att de har en enorm mängd mindre notiser som det tar lång tid att gå igenom. Någon har ett fåtal annonser med efterlysningar men dessa är oftast en svenskamerikan som söker enn annan. Ett par har i varje nummer (i regel är det veckotidningar) en lista på 15-20 fall där människor i Sverige har dött och man efterlyser arvingar i USA. I Svenska Kuriren i Chicago den 5 jan 1907 nämns till exempel att arvingar (syskon) söks till Anna Olsdotter från No3 Huggelseke och barn till lantbr Ola Persson No 15 Nöbbelöv. Men dessa har förmodligen ingen anknytning till Anders Alfred.  Så om Du vill gå vidare med detta får Du nog leta eller be någon leta i Wäxjö men vara förberedd på att det kan vara som att leta efter en nål i en höstack.
Hälsningar/Sören A