NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2006-06-13, 14:43
Hej !
Arthur Bolin och Clara Stenersen gifter sig i Chicago 1895-11-09. Arthur föddes 1874-11-10 i Chicago och Clara i Illinois 1876 ca.
I Census 1900 anges, att hennes föräldrar kommer från Norge, men att hon är född i Illinois.
Clara dör i Chicago 1958-02, och kallas då Clara Bolin. Detta är verifierat.
Mitt problem är att jag hittar 2 st Clara Stenersen - båda födda ca 1876.  
I Census 1880 hittar jag A:  
Name: Clara Stenersen  
Age: 4  
Estimated birth year: abt 1876  
Birthplace: Illinois  
Relationship to head-of-household: Stepdaughter  
Home in 1880: Chicago, Cook, Illinois  
Marital status: Single  
Race: White  
Gender: Female  
Father's name: Jacob Stempen  
Father's birthplace: NOR
Här är familjen:
Mary Stempen Jacob Stempen ( Man )Chicago, Cook, IL abt 1850 NOR  Self  
Jacob Stempen Cary Stenersen,( mor) Mary Stempen   (fru )  Chicago, Cook, IL abt 1852 NOR  Husband    
John Stenersen Jacob Stempen   Chicago, Cook, IL abt 1867 NOR  Stepson    
Hans Stenersen Jacob Stempen   Chicago, Cook, IL abt 1875 Illinois  Stepson    
Clara Stenersen Jacob Stempen Chicago, Cook, IL abt 1876 Illinois Stepdaughter  
Cary Stempen  Jacob Stempen + Mary Stempen (fru )  Chicago, Cook, IL abt 1879 Illinois Daughter .
I Immigrant Ships, Transcribers Guild hittar jag B:
SS Geiser ( I, Schjenenlick*, Master of the S.S. Geiser )
Copenhagen, Denmark, and Christiania and Christiansand, Norway to New York
30 June 1884
DISTRICT OF THE CITY OF NEW YORK - PORT OF NEW YORK
349* Erik Stenersen      39     M  Lab       Norway      U.S.A.      Family Dept    ?
350* Sofie Stenersen    38      F  Mrs        Norway      U.S.A.      Family Dept    -
351* Selma Stenersen   17      F  Miss      Norway      U.S.A.      Family Dept    -
352* Valborg Stenersen 15     F  Miss      Norway      U.S.A.       Family Dept    -
353* Rudolf Stenersen  10      M  Child    Norway      U.S.A.      Family Dept    
354* Clara Stenersen     8      F  Child    Norway     U.S.A.     Family Dept    -
355* Isak Stenersen      5       M  Child     Norway      U.S.A.      Family Dept    -
356* Hilda Stenersen      3      F   Child     Norway      U.S.A.      Family Dept    
357* Dagmar Stenersen  0y10m  F  Child   Norway    U.S.A.      Family Dept    g .
 
Tillaggas kan , att jag hittat detta i:  
Illinois Statewide Death Index, 1916-1950
STENERSEN  CLARA C F/W  UNK  6035039 1931-12-22 COOK CHICAGO 31-12-24.  
Denna Clara har nog kvar sitt flicknamn och är inte den, som var gift med Arthur Bolin.
 
Om man skall gå bara på Census uppgifter om födelseplats, skulle Clara enl A ovan född i Illinois vara den ”rätta”. Clara enl B ovan är ju född i Norge och kommer med föräldrarna till Amerika. Jag är emellertid osäker, eftersom Census uppgifter ju inte alltid är 100%-iga.
Kan någon hjälpa mig på traven och tala om, vilken som är den rätta Clara ?  
Med vänlig hälsning  
Christer