NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2006-04-08, 23:09
Renja
 
Vi kan börja med Karl Magnus, som utvandrar 1907 enligt Emibas och de uppgifter som finns i Census i USA.
 
Ur Emibas
 
Post 273311
Wid?n, Karl Magnus
Arbetare (ogift man)
f. 8/2 1879 i Virestad, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 5/10 1907
från Hörda Kronogård, Virestad, Kronobergs län (Småland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 197
Emibas emigrationsakt: Virestad G 1907 051
 
Karl Magnus kommer till Boston, Massachusetts och jag tror det är rätt person även om hans datum i Emibas är senare än ankomstdatum.
 
 
Boston Passenger Lists, 1820-1943 Record  
about Carl Widen  
Name: Carl Widen  
Arrival Date: 12 Sep 1907  
Age: 28 years  
Estimated Birth Year: abt 1879  
Gender: Male  
Ethnic Background: Scandinavian  
Port of Departure: Liverpool, England  
Ship Name: Ivernia  
Port of Arrival: Boston, Massachusetts  
Friend's Name: Ernst Johnson  
Last Residence: Sweden  
Microfilm Roll Number: 114  
 
Ernst Johnson bor i Gardner, Mass
 
Karl Magnus anger sin far som närmast anhörig, August Svensson, Liatorp (tror jag det står)
 
Tittar vi i Sv Bef 1890 så finner vi Karl M, son till August Svensson?, Virestad
Denne Karl M har flera bröder, Oskar W, f 1881 och Nils Gustaf , född 1889 samt minst en syster Anna Maria, f 1886
 
Jag ser att Oskar W reser till USA, men det är oklart om det är först 1905, till Baldwinsv, Mass och sedan en resa 1907 till Gardner, Mass.
Nils Gustaf reser 1909 till Gardner, Mass.
Systern Anna Maria reser 1908 till Gardner, Mass.
Samtliga dessa reser under namnet Augustsson.
 
Vid census 1910 återfinns Carl M Wedin boende i Gardner, Worcester, Mass tillsamans med sin hustru sedan ett år, där allt stämmer på Hilma, men jag har svårt att utläsa namnet till något vettigt, kanske står det Eugenia.Det verkar alltså som de gift sig i Gardner, Worcester County, Mass
Tillsammans med dessa två bor de bägge bröderna.
 
Källa: 1910 United States Federal Census > Massachusetts > Worcester > Gardner > District 1681> sheet 2B
 
I september 1918, vid inskrivningen för WW1 bor de på den adress som du uppgivit, 403 Almon St, Rockford, Winnebago, Illinois  
 
 
1920 bor Carl och Hilma i Aurora, Kane County, Illinois. Inga barn. I Ancestry.com är de indexerade som Widon.
 
1930 bor de i Lake Forrest, Lake County, Illinois utan barn
 
1930 finns ytterligare en Carl Widen, men född 1890, som bor i Rockford, Winnebago, Illinois. Invandrad 1909 och gift sedan 1920 med Hanna.
Jag tror det kan vara denna Carl som avlider 1945 i Rockford.
 
Detta gav ju inte några svar på dina frågor ser jag, men det finns en del att gå efter, som kanske ger svaret om fler letar efter ledtrådar