NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2015
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2014-12-09, 20:04
Hej igen Bengterik! Du har rätt. Det är inte mycket scannat som kan lösa Dina vidare forskningar. Jag har tittat i Generalmönsterrullorna för Dalregementet - Gagnef. Där finns Fisk med, men jag hittar inte just där någon anteckning om hans avsked. Han står ju som soldat nr 8 i Gagnef. Jag tittade om det fanns sockenprotokoll för Stora Tuna, men tyvärr. Inte hittar jag i kyrkböckerna heller - där kan finnas bak i böckerna anteckningar om förseelser av olika slag. Och domböcker omfattande aktuella år finns på Landsarkivet i Uppsala vad jag förstår.
När Jan Fisks hustru dör 3/1 1843 finns ingen anteckning om förseelse. Men i husförhöret som du hänvisar till står det att det handlar om stöld - men inte att han skulle ha straffats mer än med kyrkoplikt. Kanske var förseelsen just stöld. Präster brukar vara noga med att anteckna mer omfattande brott när de dömts och till vilket straff. Nu var Fisk rätt gammal som soldat när han avskedas - nära 40 år. Det var nog ändå dags så att säga. Avsked och hustruns död kanske medförde svåra ekonomiska villkor. Men man ska ju inte stjäla för det. Prästen i St Tuna har ordentligt skrivit in i utflyttningslängden att han flyttat till Ovansjö. Det blir väl att anta den hårda vägen och forska vidare - dyker han upp senare i Ovansjö?? död?? emigrerad??
Jag var inte mycket till hjälp men jag har i alla fall försökt i SVAR, Arkiv Digital, Folkräkningar m.fl.
 
Monika W