NULL Skriv ut sidan - Johansson, Anton f1875 Gällinge. Död Chicago 1907 ?

Anbytarforum

Titel: Johansson, Anton f1875 Gällinge. Död Chicago 1907 ?
Skrivet av: Torbjörn Adolfsson skrivet 2015-07-30, 12:05
Tack för svaren!
 
Anton Johansson (Johnson) var en av fem bröder som var uppväxt i Gällinge på ett torp som hade sina marker på den gård som jag idag äger. Det som idag är en gård bestod på 1880-talet mest av en mängd med så kallade utmarker något torp och något båtmanstorp. Min gammelfarfar Johan August Andreasson född 21 juli 1853 i Gällinge, emigrerade 1880 till Amerika för att jobba som gruvarbetare i Colorado. Han skickade under sin tid i Amerika hem pengar för att köpa de utmarker och torp så att de skulle kunna slås ihop till en gård. När min gammelfarfar flyttade hem till Gällinge igen gifte han sig med en faster till Anton Johansson.
En av markremsorna på min fastighet verkar det som att min gammelfarfar och min farfar fram till cirka 1954 arrenderat av Anton Johnsons änka eller dödsbo. Efter det så har min farfar köpt ut remsan och det är då den här dödsattesten kommit in i bilden. Min farfar har genom en advokatbyrå skickat betalningen till Chicago.
Själv började jag intressera mig för bröderna Johansson för 4-5 år sedan då jag röjde lite bland gamla papper. Jag hittade gamla lagfarter på ett par markremsor, fotografier, auktionsprotokoll från deras mors dödsbo, biblar och lite möbler som måste tillhört dem.
 
Det verkar som att åtminstone ett par av bröderna har bott i Colorado i början och mitten av 1890-talet då jag har fotografier därifrån som jag misstänker föreställer dem. Kanske har de till och med arbetat tillsammans med min gammelfarfar? Fyra av de fem bröderna verkar ha emigrerat till Amerika. Den femte hann aldrig göra det, han blev ihjälslagen under ett slagsmål i Gällinge år 1897 blott 18 år gammal. Då levde fortfarande hans mor, som då var änka. Kan inte ha varit lätt för henne.  
 
Detta är lite av bakgrunden till att jag är intresserad av att få ut information rörande denna dödsattesten.  
Jag har inte funnit några spår av några idag levande släktingar till några av bröderna, det jag har forskat fram via ancestry är bara vilda gissningar.
 
Jag bifogar en länk till ett litet träd från ancestry där man kan se när de olika bröderna är födda.
 
http://trees.ancestry.se/tree/58427948/family?cfpid=46070900253
 
Och ett brev:  
 
 
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/241/437438.jpg)