NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2009
Skrivet av: Sanna Kempe skrivet 2009-02-08, 01:20
Hejsan!  
 
Jag behöver hjälp med att hitta en släkting till mig som emmigrerade till USA tillsammans med sin kusin.  
 
Han heter Jöns Künow f. 1873-06-11 på Skåre Maglarp (döpt 1873-06-22). Son till Matts Jönsson Künow f. 1834-08-09 Maglarp. (d.1920-04-10 Maglarp)  
Han emmigrerade till Nord Amerika 1890-05-03 tillsammans med sin kusin Olivia Johansdotter (de reste tillsammans med två andra släktingar; Anna Mari och Elna Johansdotter.  
 
Vi vet att han ska ha gift sig med en fransyska, men vi vet inte hennes namn. Tillsammans har de en dotter som heter (hette?) Dorty (eller Dorothy kanske är mer troligt)
 
Dorty hade tydligen försökt kontakta några av sina svenska släktingar, men nån som fick hennes brev slängde det då hon/han trodde att Dorty endast var ute efter arv eller liknande! Jag hoppas att jag kan hitta några av släktingarna i USA, men jag vet inte hur...  
Jag är ny på detta med släktforskning och jag vore tacksam för hjälp =)  
 
Det vi har kunnat hitta är en person som hette Jöns Künau Matsson som kom till Peru, Illinois, född 1872-06-11...Men man kan inte hitta dem där när folkräkningen gjordes 1900.
Från vad jag har kunnat hitta nått sånär så leder spåren mot Idaho.
Är det någon som vet något om detta?
 
Vänliga Hälsningar  
Sanna