NULL Skriv ut sidan - Ukraina

Anbytarforum

Titel: Ukraina
Skrivet av: Patrik Borneson skrivet 2014-09-30, 15:01
Hej!
 
Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta uppgifter om min mormors far och mor.
Det jag söker är information om deras föräldrar, syskon etc. samt att reda ut varifrån de verkligen kom (jag har väldigt motstridiga uppgifter om detta).
 
Jag vet följande.
Min mormor hette Maria Samuelsson (född Michle Epstein) född 1906-08-25 i Maria Magdalena församling.
 
Mormors far hette Abram Epstein och var född 1880-04-15. Enligt hans första ansökan om svenskt medborgarskap från 1919 var han från Kremischuk (Kremenchuk?) i guvernementet Ligomsk i Ryssland. I hans tredje ansökan uppger han att han är från Ligomski i guvernementet Kovno (Litauen?). Han har kontaktat den litauska ambassaden i Köpenhamn och begärt att få avsäga sig sitt litauiska medborgarskap. Ambassaden har svarat att det inte finns några uppgifter om honom i Litauen och att de inte anser att han är litauisk medborgare. Han och hans fru kom till Sverige runt påsk 1905. Den tidigaste uppgift som jag har lyckats hitta om dem är denna:
Maria-Magdalena-BI-74-1906-1906-Bild-2770-sid-273
 
Abram Eppsteins föräldrar ska enligt hans egna uppgifter ha hetat Chaim Michael Epstein (Skräddare) och Ester Epstein (född Breina)
 
Mormors mor hette Chae Selde Epstein (född Scher) och var född 1883-09-12. I Abrams ansökan om medborgarskap från 1923 står det att han 1905 ingått äktenskap med Chae Selde i Kovno, så kanske är hon därifrån.
 
Jag hoppas att dessa uppgifter räcker för att någon ska få upp ett spår.
 
Hälsningar,
Patrik