NULL Skriv ut sidan - Register nyfödda Holstein

Anbytarforum

Titel: Register nyfödda Holstein
Skrivet av: Anna Peters skrivet 2014-01-12, 10:08
Hej Ingvar
Om kvinnan i fråga inte var gift med en tysk och inte tysk medborgare så är jag inte säker på att hon blev registrerad i tyska arkiv, men jag utesluter det inte. Du skriver inte något om det. Har du letat i medborgarskapshandlingar och nationalitetsmatriklar på Rötters vänner?  Har du tur kanske hon finns där.  
Om du ändå behöver leta efter tyska födelsebevis så var hon född vid en tid då det hade hunnit införas en statlig bokföring vid Standesamt. Det är Stadtarchiv i Kiel som förvarar de äldre registren. http://www.kiel.de/kultur/stadtarchiv/. Men om du inte har något födelsedatum eller adress så blir det ett omfattande letande, vilket är dyrt om du ska ge ett uppdrag till dem. Det tycks finnas minst fyra Standesamt-områden i Kiel och för varje årgång finns flera hundra sidor att gå igenom. Men då är det i och för sig en sida per person, inte listor som i de svenska kyrkböckerna.  
Det kan nog i så fall vara en idé att först leta i Melderegister som också finns i Stadtarchiv i Kiel - en förteckning över boende på respektive adresser i staden.  
Materialet finns digitaliserat, men såvitt jag förstår endast för besökare i arkivet. Jag skulle inte tro att det dessutom är indexerat på person så att det är sökbart, vilket naturligtvis skulle underlätta väsentligt. Men man kan via länken ovan leta fram de relevanta referensnumren till de handlingar man vill leta i och beställa digital tillgång till dem inför ett besök.  
Men kontakta dem och beskriv allt du vet så får du förhoppningsvis råd om hur du bör göra. Kontaktuppgifter finns under länken.