NULL Skriv ut sidan - Weinheim

Anbytarforum

Titel: Weinheim
Skrivet av: Gunnar Ståhl (Gunnars) skrivet 2003-09-15, 11:12
Hakarps kyrka den 9/9. E4 avstängd söder om Ölmstad till Huskvarna så det blev Umleitung över Ölmstad och Skärstad och inspiration att förlänga till Hakarps kyrka med Hägerflycht-epitafium. Kyrkan var öppen(!) men mörk. Kikare hade behövts för säkert textstudium.
 
Jubileumsbok (300 år) inköptes, där Hägerflychts betydelse för byggnationen manifesteras. Epitafietexten återgiven - men avviker något från hemsidan (Lottas ref.) och från vad jag själv med någon svårighet (avståndet och höjden) kunde läsa mig till. Dock är jag ganska säker på att det står Sept 1635 (inte 1636) som födelsetid.
 
Den kritiska raden lyder annars:
 
född på GöthegårdenIngaryd uti Wä -----
 
där jag antytt att Göthegården och Ingaryd är på gränsen till hopskrivna och att Wä följs av ett långt streck före radbyte till:
 
Sept 1635 och afsomnade d. 9 feb 1702
 
Lottas fråga ringer i mina öron: Om vi bortser från Göthergården ett tag. Är det något mer som talar emot att det skulle vara Ingarud som är Nils födelseplats?
 
Ibland får man låta fantasin arbeta. Uttrycket västgötsk, östgötsk, småländsk etc är uttryck som jag inte kan minnas är vanliga vid denna tid. Westgöte kan dyka upp som uppgift varifrån en soldat är.
 
En radikal tanke: Kan GötegårdenIngaryd uti Wä ---- helt enkelt betyda Wä..Götegården Ingaryd? Något annat långt (obrutet) streck finns inte i epitafiet.
 
Arvid Hanssons namnteckning (samma!!) finns i Kalmar och i Jönköping, bokhållartjänsten finns 1638 i Kronoberg. Att det skulle vara två personer förefaller inte troligt. Hans broderskap med Jost kan inte vara något frågetecken, det har Åke och andra dokumenterat; inte heller knytningen till Ingarud (Arvid, Jost och fadern Hans).
 
Arvid Hansson uppges i mantalslängd 1637 och 1639 (Åke Möller ovan) för Ingarud (10 resp 8 pers). Anges inget om hu (hustru) där? - Uppgiften som sådan säger inget om att Arvid personligen bodde där eftersom mantalsuppgiften vid denna tid är kopplad till fastighet och inte person. - Men kanske hustru o barn bor kvar där medan maken far runt i Småland?
 
Ber om ursäkt för ett sannolikt fel - i mitt inlägg 8/9 kl 2104 uppger jag Hildebrand som författare till notis i Sv. Biograf. lexikon om Hägerflycht. - Hildebrand har skrivit notisen om Falkenstierna, notisen om Hägerflycht vill jag minnas är skriven av Hans Gillingstam (pinsamt för mig att också så här göra denna troliga rättning i tillfällig avsaknad av källan). - Men det visar på det mänskliga i att göra fel och att även epitafieskrivaren kan ha gjort litet fel (Lottas analys!).
 
Till Anders: Calle Lindström och jag har haft ett livligt utbyte och sannolikt har jag inte så mycket mer att komma med - men ska ändå göra en ny granskning av mina anteckningar. Dina uppgifter från Ausås höjer temperaturen!
 
Hypotesen att Nils Arvidsson kanske tar namnet Weinheim från kvinnosidan har just inte diskuterats ännu - men 1600-talet kan visa på flera fall där t.ex. adelsnamn tas från moderns släkt. Har någon ett infall att göra på denna punkt?
 
Med vänlig hälsning till alla Weinheim-intressenter! /Gunnar