NULL Skriv ut sidan - Rinteln, von / Rintelen, von

Anbytarforum

Titel: Rinteln, von / Rintelen, von
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-03-16, 14:42
Hej.
 
Vi är några stycken som håller på med att försöka få ihop Bernhard von Rintelen ( gift med Elin Ille ca 1635 ) med ovanstående släkt. Då inte jag själv är släkt med von Rintelen så är jag inte insatt i släkten. Han nämns i Elgenstierna, Svenska adelns ättartavlor del IV sid 11 b, under adliga ätten Ille nr 60.  
 
En översättning av den tyska texten i första inlägget här ovan, som en annan forskare, Eva, ordnade och fick översatt av en tysk vän, se nedan:
 
[color=0000ff]Den 13 juni 1627 ingick Christoph Meier zu Barkhausen sitt andra gifte, med Ilsabein von Rinteln från Bielefeld ( stad i Niedersachsen ). Hon var dotter till Herman von Rintelen, assessor vid tingsrätten i Bielefeld. Familjen Rintelen härstammar från en av de äldsta släkterna i grannstaden Herford, där flera rådsherrar och borgmästare tillhörde släkten. Familjen kommer från Weserstaden Rinteln och är ej av adligt ursprung.[/color]
 
Vet någon om Bernhard von Rintelen ( enl. min uträkning född någon gång i början av 1600-talet, 1610-15-talet ) går att  
få ihop med ovannämnda Herman von Rintelen och ev. med Christoph Meier zu Barkhausen och hans hustru Ilsabein ( Elisabeth ) von Rintelen ?
Eller vet någon vem som är Bernhard von Rintelens föräldrar ? När och var han är född ? När och var  
han är död ?
 
mvh
Carina m fl