NULL Skriv ut sidan - Karlsdotter, Linnéa, f 1903

Anbytarforum

Titel: Karlsdotter, Linnéa, f 1903
Skrivet av: Carina Eliasson skrivet 2008-03-24, 11:07
Hej.
 
Linnea var även syster till min farmor - Hulda Paulina.  
Linnea träffade Johan, som var från tyskland, då han jobbade som dräng på gården Dale, Askums socken. De gifte sig, flyttade till Tyskland och fick två barn - Erna och Paul. Linnea och Johan separerade och Linnea gifte senare om sig med August Kretschmann. Både August och sonen Paul deltog i kriget där Paul stupade. Efter krigsslutet bodde Linnea och August i Öst Tyskland medan dottern Erna bodde i Väst Tyskland. Linnea fick tre telegram om att Erna var mycket svårt sjuk i TBC men fick inget tillstånd att resa över gränsen. Efter 3;dje telegrammet beslutade sig Linne och August för att fly över gränsen. Först flydde Linnea och efter ett tag kom även August. Tyvärr hann inte Linnea fram till Erna innan hon dog.  
Jag har aldrig hört att Linnea och August bodde i Göteborg, jag har kontrollerat detta med mina föräldrar men de har inte hört talas om detta heller. Däremot bodde de en tid i Sotenäs kommun. Ungefär 1956 - 57 kom de till Sverige och hyrde ett hus i Hovenäset som min farfar och farmor ägde. Efter ett par år hyrde de ett annat hus som låg vid Vägga Kyrkogård. Ungefär 1963 - 64 flyttade Linnea och August tillbaka till Tyskland och bosatte sig i Bremerhaven där de bodde fram tills de dog. Jag tror att sista brevet från Linnea kom i slutet på 1970-talet. Mamma håller på att leta efter det brevet.  
Linnea och August fick inga barn.  
 
Jag antar att det är Anna Maria som är din farmor. Eller är det möjligen Agnes Davida? Du och jag är sysslingar. Skulle vara roligt om du hörde av dig