NULL Skriv ut sidan - Schlesien

Anbytarforum

Titel: Schlesien
Skrivet av: Björn Spångberg skrivet 2000-10-20, 20:47
Carnovia
I ett inlägg på denna Schlesiensida den 18 feb 2000, efterlyste jag information om hovkonterfejare Johan Werner d ä:s (Jägerdorfer) troliga födelseort i Schlesien, som jag då utifrån uppgift i Svenskt konstnärslexikon antog var Czarnowanz. Efter fortsatta studier om Johan Werner d ä, har jag i Röhsska museets årstryck från 1949 funnit en uppsats kallad Johan Werner d ä:s förlagebok av Axel L Romdahl. Han skriver där att på insidan av bakre pärmen av denna förlagebok står:Johannes Werner nattus Carnovia, Schles.. I uppsatsen förs sedan ett resonemang kring vad detta Carnovia står för och Romdahl framför uppfattningen att det kan vara den latiniserade formen för Johan Werners födelseort.  Romdahl skriver vidare att det finnes en by Czarnovo i Västpreussen, Kreis Thorn och en by Czarnovanz i Schlesien, Kreis Oppeln.  
Uppgiften i Svenskt konstnärslexikon att Johan Werner troligen föddes i Czarnowanz i Schlesien bygger enligt min uppfattning sannolikt på uppgifterna i Romdahls uppsats.  
När jag för en tid sedan sökte på ordet Carnovia på nätet fick jag tre träffar - alla tre samma artikel på olika språk  (bl a tjeckiska) om staden Krnov! Där framgår enligt översättning av en tjeckisk vän till mig att Carnovia är den latiniserade formen för Krnov som var och är den tjeckiska benämningen på en liten stad med medeltida anor i nuvarande Tjeckien på gränsen mot Polen. Den tyska benämningen på denna plats var Jägerndorf och när Johan Werner föddes och växte upp där på 1600-talet, var det markgrevskapet Jägerndorf. Att Carnovia = Krnov = Jägerndorf var Johan Werner d ä:s födelseort, bör det således inte råda någon tvekan om, vilket   bl a också styrks av att hans tilläggsnamn ju var Jägerdorfer.
Har någon Schlesienforskare noterat användning av latiniserade ortsnamn vid denna tid (1600-tal) eller överhuvudtaget i er släktforskning?
Mvh
Björn