NULL Skriv ut sidan - Schlesien

Anbytarforum

Titel: Schlesien
Skrivet av: Björn Spångberg skrivet 2000-02-18, 19:46
Hej!
Kan någon Schlesienkännare hjälpa mig på traven för att få svar på en del frågor beträffande konterfejaren och bildhuggaren Johan Johansson Werner (Wernick) Jägerdorfer.Han kom till Sverige, sannolikt först Vadstena slott omkr 1619.
Enl. bl.a. Svenkt kontnärslexikon var Werner född omkr. 1600, troligen i Czarnovanz. Jag har ej kunnat finna platsen i mitt letande i såväl modern som historisk atlas - kan någon hjälpa mig?
Werner var enligt samma källa 1618 lärling hos en mästare i Jägerndorf, varifrån han följande år invandrade till Sverige. Hur kan jag eventuellt gå vidare i sökandet efter Johan Werners far Johan Wernick (Werner) som levde i slutet av 1500-talet i Jägernndorf?
Jägerndorf var vid denna tid enligt vad jag förstått ett s.k. markgrevskap under en gren av Hohenzollerndynastin. Vilket/vilka folk fanns och vilket/vilka språk talades i detta område av Schlesien på 15-1600talet?
De svar jag fått på sökningar på Jägerndorf säger att det idag motsvaras av den lilla staden Krnov i Tjeckien på gränsen till Polen.Finns möjligen genealogiska uppgifter från perioden  att tillgå i Tjeckien?
Mvh
Björn Spångberg