NULL Skriv ut sidan - Mecklenburg

Anbytarforum

Titel: Mecklenburg
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2006-03-18, 14:25
Hej Per:
 
Eftersom jag har sökt flera av min förfäder och ev. släktingar i Mecklenburg, vill jag ge dig tvA rAd. OM Du känner till var Hans Moback (Haans Mobach) var född (vilken ort, stad etc.) kan Du söka i deras arkiv eller som jag ocksA har gjort, försöka finna lokalhistoriker etc. i den trakten (av dem har jag fAtt mycket hjälp).
Ett hinder i vägen kan vara att arkiv har blivit förstörda (1945), en del helt försvunna. Nu var ju Mecklenburg mindre drabbat än Pommern och östra Brandenburg etc. eftersom den tysktalande befolkningen fick stanna kvar i Mecklenburg (DDR) . Man hAller ocksA pA att restaurera/
rekonstruera en del arkiv frAn flykten som man har upptäckt efterhand i privata samlingar etc. uppgifter som jag fAtt frAn bl.a. nedan nämnda arkiv).
Der evangelisches Zentralarchive (förlAt om jag stavar det ur minnet, adressen dit finner Du här pA internet) kan man om man har tur och mot betalning även komma lAngt tillbaka i tiden. Det är ju ganska säkert att denne man var lutheran eftersom han kom frAn det omrAdet och invandrade till Sverige.
 
Med vänliga hälsningar: Steve/M?laga