NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2012
Skrivet av: Thomas Bibin skrivet 2012-09-07, 13:26
Hej,
 
Min ingifta moster, Ione Rudner, är just i färd med att översätta en bok av E J Kärrström: 18 år i Sydafrika, Bonniers 1897. Men varken hon eller jag har några uppgifter om vem denne Kärrström är. Inte heller Riksarkivet eller Bonniers har några uppgifter, men väl Peter F Johansson på Vänersborgs Museum. Han skriver följande:
 
Vad som väl torde stå klart är att det inte är Kärrström som varit i Afrika utan en anonym person från Askersund vars livshistoria Kärrström återger. Jag har gått igenom en hel del kyrkböcker från Askersund men tyvärr inte kunnat identifigera vem afrikafararen är. Däremot finns det en släkt Kjerrström som verkar i Askersund under 1800-talet. Bland dessa fann jag en folkskollärare Gustav Erik Julius Kjerrström, född 12/4 1856. Den 2/10 1876 flyttande han till Adolf Fredriks församling i Stockholm men återvände senare till en lärartjänst i Askersund. Om vi här har den E J Kärrsträm som skrivit den aktuella boken är osäkert, men det närmaste jag kommit.!
 
Ione, översättaren, skriver följande till mig i ett mail:
 
Kärrström had not actually travelled to South Africa himself, but had based it on another's travels. She said that it explained why the first chapters had been written in the third person grammar!
 
Är det nån som kan veta något?
 
Mvh,
Thomas Bibin
PS Iones avlidne man var Jalmar Rudner, min morbror, född i Stockholm 1917, död i Kapstaden 2009.