NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2012
Skrivet av: Edith Wettéus skrivet 2011-07-15, 20:08
Hej.
Jag söker efter min farfar Anders Emanuel Göök Almén, född i Sundsvall 12/5 1872. Han flyttade med familjen från Örmsköldsvik till Nyköping 1899. Han var typograf/boktryckeriarbetare men blev tydligen utan anställning och hamnade på obestånd vilket resulterade i att han lämnade familjen i fattigvårdens försorg och lämnade själv Nyköping. Efter mycket sökande har jag funnit ett brev från honom till fattigvården där han uppger att han vistas i Örebro i alla fall under våren - sommaren 1902. Han fick troligen någon form av anställning (eller om han deltog) vid ett beväringsmöte. Citat ur brevet då jag fick denna platsen under beväringsmötet och det kan ev bli längre. Jag har letat i kyrkböckerna för Örebro men kan inte hitta honom. Inte heller finns det något flyttbetyg utfärdat från Nyköping (inskriven i obefintlighetsboken 1905-1909, därefter borta därifrån också. Finns inte heller som inflyttad i Örebro 1902-1903. Var kan jag få reda på vilket beväringsmöte det gäller och om han i så fall hade anställning där och vart han sedan tog vägen?  
 
Mvh
Edith