NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2009-10-04, 01:00
Enligt något så ovetenskapligt som Wikipedia så har släkten Gahn inget alls att göra med ätten Culquhoun. Man hänvisar till att dessa uppgifter först dyker upp under 1700-talet men att nyare forskning visar att så inte alls är fallet. Tyvärr är jag osäker på de källor som anges. Man hänvisar till Pontus Möller, som normalt sett verkligen vet vad han talar om. Men det framgår inte om han stått för gammal forskning eller om det är han som står för den nyare forskningen.
 
Hur som helst. Jag har gått igenom de gamla skottska födelseböckerna, vigselböckerna samt en rad andra handlingar och jag kan inte finna något som styrker ens några av Dina uppgifter.
 
Det närmaste jag kommer är:
MATHOW COLQUHOUN/ELIZAT. BUCHANNAN vilka får en dotter 1611 och en son 1616. Där överensstämmer i vart fall efternamnet på föräldrarna med Din Alexander och hans Helen.
 
Nu ska man i och för sig komma ihåg att dessa records inte är heltäckande, men de är förvånansvärt korrekta normalt sett och det är sällan man inte finner den man söker. Men som sagt, inget är hugget i sten.