NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04
Skrivet av: Gun-Britt Lindblad skrivet 2005-02-25, 09:21
Hej igen.
 
Återkommer här med en ny forskarfråga. Min förra fråga får bli olöst än så länge.
Har nu fått bekräftat via Karlshamns Död- och Begravningsbok FI (1905-1916) sid. 217 dessa fakta om min farfars bror Gustav Adolf Fastrup.
 
1909 Nr 116 Dec 5 Död.
Namn: Gustav Fastrup,sjöman ,född 1879 2/3
Dödsorsak: Lunginflammation
Dödsort: Leith, Skottland
Enl. skrifvelse från Bella i Leith. Begraven i Leith af lutherska pastorn och kyrkoherden där, James M Scott enligt skrivelse från Leith af den 19/12 1909.
 
Känner någon till om farfars bror hade någon egen familj i Scottland? Begravdes han 19/12 och på vilken kyrkågård i Leith i så fall? Fanns där någon sjömanskyrkogård? Och varför begravdes han i Leith och inte i Sverige? Gjorde man så när någon sjöman dog utomlands? Eller bodde han i Leith? Om jag förstått rätt är Leith en del av Edinburgth.
 
Jag har två släktkort från Edingburgh ,från år 1900 ca, med för mig totalt okända människor på. Bl.a ett, med en man i uniform ,typ från boerkriget Det sägs att dessa ska vara vara släktingar till mig. Korten är tagna i en atelje i Edingburgh och av mycket tjock papperskvalite, med ateljens namn tydligt inskrivet på.
 
Kanske kan dessa människor då vara släkt till farfars bror Gustav Adolf, som ligger begraven i Leith. Han var ju ändå 30 år när han dog. Eller så är det Gustav Adolf själv ,som är på korten från Edingburgh , som min släkting då skrivit ned ett felaktigt förnamn Teodor Fastrup på.
Jag vet ju heller inte hur länge Gustav Adolf varit sjöman, han kan ju  mycket väl ha deltagit i t.ex boerkriget innan.
Tacksam  för allt jag kan få veta om farfars brors anknytning till Skottland. Och om ev fler släktingar som finns i Skottland.