NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-02
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2005-11-01, 17:18
Tack för hjälpen Christina och Ann!
 
Genuki har jag varit inne på naturligtvis, det är en mycket fin resurs som öser fram en massa nyttigheter för den som vill släktforska i Storbritannien. Tyvärr så hänvisar den bara till andras sidor för det mesta, och för att få t.ex. hjälp med att kolla i kyrkböcker, så hänvisas man till föreningar som för det mesta tydligt och klart tar betalt för att hjälpa till. Eller så måste man vara medlem och betala medlemsavgift innan man kan ställa frågor...
För min del är det av största vikt att fastställa de födde-vigde-döde-data jag lyckats få fram på mina förfäder. De är nämligen hämtade ur två olika källor som bägge två desvärre är lite opålitliga. Vad som däremot är positivt, är att de är överens om vilket län James Davison föddes i och vilka som var hans föräldrar. Källorna är en publicerad bok om britterna i Buenos Aires, samt Family Search.
Vad jag också efterlyste här i diskussionen, var erfarenhet av forskning i Storbritannien. Det framgår tyvärr inte av Genuki eller andra sidor, vilka praktiska problem man stöter på när man använder de olika resurserna. Att någon som själv har använt sig av dem, kan dela med sig av sina erfarenheter, borde göra min resa lättare. Det är därför jag söker hjälp här.
Jag har inte lyckats få fram något matnyttigt ur folkräkningarna, fr.a. för att James Davison - som flyttade iväg till Argentina med sin bror - inte var kvar i landet när de genomfördes. Bägge hans föräldrar var dessutom avlidna då den första folkräkningen genomfördes 1851.
Ett annat problem avseende Genuki, är att det inte finns information om andra församlingar än de anglikanska. Ingen information återfinns således om metodistiska församlingarna.
Hur som helst, så får vi väl se vad som kommer fram. Alla är vi väl barn i början när vi börjar på något nytt...
 
Den resurs som kanske kommit till störst nytta enligt vad jag förstår, lämnar följande meddelande på sin hemsida: NEWS FLASH - The Northumberland County Record Office and Morpeth Record Centre will be closed from 5 September 2005 and will remain closed until we re-open at our new purpose-built premises at Woodhorn in late 2006. The planned closure will allow staff to stocktake collections, re-package collections in conservation grade materials, undertake preparatory work on our e-catalogue, plan the removal of approximately four miles of records to Woodhorn and work on a number of other projects that will contribute to the Woodhorn project.
Min vanliga tur -