NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2007
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-05-30, 13:54
Hej!
 
Vet någon om det finns en adelskalender eller motsvarande till GhDa eller den sämre Almanach de Gotha som skulle innehålla information om spanska hertigar. De båda ovannämnda böckerna tar nämligen inte vad jag sett de två kändaste hertigliga släkterna i Spanien för tillfället:
 
Duquesa de Alba de Tormes
Även innehavare av den äldsta och exklusivaste hertigliga titeln som finns i Spanien. Hertigarna av Alba var välkända redan i början av nya tiden och på 1700-talet avbildade Goya sin älskarinna Maja som även var en hertiginna av Alba de Tormes.
 
Duquesa de Franco
Hon är enda barn och arvtagare till Generalissimo Francisco Franco som diktatoriskt ledde Spanien under en stor del av 1900-talet. Så spanjorerna känner väldigt väl till Fraco.
 
Så om dessa är sså väldigt välkända och förnäma varför finns dessa inte med i någon adelskalender?
 
Dessutom undrar jag om någon av er känner till om det finns en motsvarighet till GhDa eller den dåliga Almanach de Gotha (mera politik än genealogisk korrekthet!) som skulle innehålla information om de utanför Europa levande kungligheterna (Iran, Jordanien, Saudiarabien...) på samma sätt som i den gamla goda Almanach de Gotha som slutade publiceras 1944 (inte den dåliga moderna!!!)?
 
Av de utanför Europa levande kungliga är jag mest intresserad av Grand Duchess Maria of Russia (Storfurstinnan Maria av Ryssland är det enda lagliga överhuvudet för den kejserliga dynastin Romanov) mor Princess Leonida Bagration of Muchrani (Prinsessan Leonida Bagration-Mukhranski) kungliga / adliga släkt Bagration. Vad jag förstått så lever den georgiska dynastin Bagration i Spanien. Vet du Steve någonting om dem då du ju nu är i Spanien och allt?