NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2007
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-21, 11:12
Jag tror Du har lite fel Kaj. Jag bor förnärvarande i Benalm?dena (M?laga) här finns det i vissa städer (Fuengirola, Marbella och lite spritt) en stor invandrad svensk befolkning (inte bara halvårs boende pensionärer... för det gör det ju också och konstnärer som häckar här som jag självsmiley) Det finns i Fuengirola en svensk skola, en svensk kyrka och en organisation spridd L?ngs hela Costa M?laga för svenska. Dessutom finns det många bland äktenskap. jag har väldig lite kontakt med andra svenskar (kanske för att jag själv inte bott i Sverige i många år) men det skulle naturligtvis vara intressant att betrakta denna del av svensk( skandinavisk) invandring hit ned. Dessutom vet jag om en hel del spanjorer bosatta i Sverige (förutom alla latin amerikaner som flydde till Sverige tidigare). Borgmästaren här i Benalm?dena heter Enrique Bol?n och ska ha svenska rötter (hur vet jag inte och jag kan inte riktigt ringa upp honom och fråga som någon i ett annat sammanhang här på rötter föreslog...smiley) men det skulle vara intressant att veta mer om. jag k?nner mig personligen sedan min ungdom djupt knuten till den spanska kulturen och har även bott och arbetat här i M?laga provinsen förr samt i Madrid och Barcelona förutom att jag har rest i hela Spanien. Skulle vara kul att studera denna svensk spanska koppling djupare på något sätt. Egentligen kan man kontakta svenska/skandinaviska arbets utbjudare i stort sätt inom alla grenar här nere om man har lust. Tandläkare optiker, en svensk mataffär. Svensk radio och månatliga påkostade och professionellt gjorda magasin etc. etc. Men som sagt har jag personligen bara tillfälligt vis mött svenskar härnere. I Benalm?dena verkar det heller inte vara så många H?r är halva befolkningen (överdriver lite!) engelskspråkig).
 
Med varma spanska sommarhälsningar: Steve