NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2007
Skrivet av: Marianne Arvidsson skrivet 1999-03-09, 16:14
Finns det någon som forskar om spanjorer eller morer“ som ska ha kommit till Sverige på 1500-eller 1600-talet ? Det finns en historia som har gått i generationer i min svärmors släkt, att de är komna från sydligare nejder.  
 
Det är mycket troligt, en hel del personer i min mans släkt har ett mycket distinkt utseende. De har bruna ögon, brett, lite tungt ansikte (betonat när de blir äldre), breda läppar, lite platt näsa, blir väldigt lätt solbrända. Dessutom är de musikaliska på ett eller annat sätt. Min man, t ex, spelar en massa olika instrument. Min svärmor och hennes systrar sjunger, dansar och diktar visor.  
Deras far (Johan Sjöholm, född 16/11 1889 i Källby, dog 11/4 1954 i Malmö) var väldigt gladlynt, dansade och sjöng mycket gärna. Har sett foto på min mans morfars mor, som hette Carolina Håkansdotter, född 16.3 1860 i Virestad, Kronobergs län. Hon har detta typiska utseende. Det har också gått i arv till 2 av våra 3 barn.
 
Har forskat på Carolina Håkansdotter, hennes föräldrar var  
Torparen Håkan Jonsson född 3.8.1823 i Allamåla, Virestad och hans hustru Lena Jonasdotter född 5. 1827 i Vare Ög., Virestad.  
 
Skulle vara mycket intresserad av att komma i kontakt med andra som också har Carolina i sina anor.