NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-18
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2013-02-18, 16:49
Hej!
 
Min farmors morfar Alexander Alexandrovitj Gerasimov var enligt honom själv född i Staden Kazan i Östra Ryssland.
Nuvarande Tartarstan. Detta framgår i ett Tingsprotokoll från 1825. I kyrkoboken står hans födelseår infört i efterhand som 1782. Men uppgifterna i olika dokument tyder på att han kan vara född lite tidigare och lite senare än 1782. Jag har varit i kontakt med några arkiv i Kazan där man säger att man inte hittat familjen. Hans yrke i Ryssland var Guldsmed och hans far skulle vara Köpman och Guldsmed. Har varit i kontakt med Historiska Muséet i Moskva där man kollat i ett stort uppslagsverk om Ryska guldsmeder (en bok som fylls på efterhand som de hittar nya guldsmeder att skriva om. Tyvärr fanns inte familjen Gerasimov i den.
 
Finns här någon som har forskat i Ryssland som kan ge mig några råd?
Tyvärr kan jag inte betala dyra pengar för forskning i Ryssland och i ock med det kanske det är kört
 
Alexander stannade i Sverige efter Finska Krigets slut (1808-1809) Har kollat med Ryskt Statligt- militärhistoriskt arkiv i Moskva. De säger sig inte ha några manskapsrullor från Finska Kriget. Men jag är välkommen dit att söke själv?? Det är ju förstås svårt att veta hur sanningsenlig han var beträffande sin bakgrund.
M v h
Hans