NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-05-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-05-04
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-03-14, 00:02
Jag har naturligtvis googlat och yahooat om Tatiana Nikolajevna Voedvodskaia med olika stavning och liknande pro-ryska försök, men endast funnit tsar dottern Tatiana Nikolajevna Romanova med biografier etc. och hon är det ju inte!  
 
Om denna dam hette Voedvodskaia (eller Vodvoedskaia/ med flera stavningar...) borde det ju finnas någon mer med detta namn på internet...men icke så!  
Kan transkriberingen från Kyriliska bokstäver bli så fel? Finns det möjligen någon rysk kunnig som kan ana sig till vad detta namn står för eller ska transkriberas?
 
Hon hette troligen Tatiana (Tatjana) Nicholajevna (alltså Nikolausdotter) med släktnamnet möjligen stavat Voedvodskaia (-ya etc.)? som Monika har funnit genom sitt fantastiska letande.  
 
Om denna person som gifte sig i Göteborg 15/12-1927 och dog 28/8 1963 på ovan nämnda Kuttergatan 8 i Göteborg (i Älvsborgsförsamling som ju var samma församling som den damen jag kände bodde i kring decenieskiftet 1950-60 ) Hon var alltså gift Söderqvist (Söderquist eller möjligen Söderkvist!) vad mannen (möjligen ingenjör?) hette i förnam vet jag ej, men jag kände hennes son (akustik professorn), hans fru och barnbarn (min klasskamrat) tidigt 1970-tal.
 
Kan någon hjälpa med någon av dessa frågor?
 
MVH Steve