NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-29
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2008-07-31, 13:28
Hej! Har återupptagit släktforskningen efter mer än 20 år och känner mig ringrostig. Jag behöver hjälp att spåra en ryss vid namn Simon Vasiljeff Pellijeff (ev. Semon Vasiljevitj) född 1847 i norra Karelen, Uhtua. Han dyker upp i vigsel- och husförhörslängder i Karl Gustavs församling i Tornedalen 1875 och vill gifta sig med bondedottern Catharina Sofia Johansdotter Mettävainio. Han uppger till prästen att hans papper är förstörda, och han saknar livet igenom födelsedatum. Den blivande bruden och hennes far Johan Mettevainio intygar i bilagor till kyrkböckerna att giftet sker av fri vilja Men när kom Simon Pellijeff till Sverige?? Av en avliden släkting (Gunnar Pellijeff) har jag uppgiften att han åtminstone fanns i Sverige 1873, men inte varifrån den uppgiften är hämtad. Simon Pellijeff var skinnhandlare/gårdfarihandlare och efter att ha bildat familj i Kukkola by står han som handlare och bedrev också handelsbod som i folkmun kallades Simuna.
Emil Ivari skriver 1977 om Livet i en tornedalsby om ryssar och gårdfarihandlare. Där nämner han Pellijeff, men även den finska varianten av namnet - Pellinen. Jag har sökt i inflyttningslängderna i Tornedalens församlingar, men förgäves.
Hälsn Monika Wilander