NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2013
Skrivet av: Ludmila Werkström skrivet 2009-07-05, 11:20
Gällande skomakaren Frans Löfstedts familj (änkan och sonen Henrik) finns  ett antal dokunent i RA, vilka kan vara av intresse för Dig. Här är ett exempel ur ett av breven:  ”Härmed får jag på begäran intyga, att fru Margareta Löfstedt, änka efter svenske undersåten Frans Löfstedt, har varit bosatt sedan många år i Petrograd. På grund af de nu i Ryssland rådande förhållanden har fru Löfstedt blivit tvungen att lämna Ryssland och har det ej lyckats henne att öfverföra sin förmögenhet till Sverige.  
         Fru Löfstedt är bland annat förmögenhet ägare af en våningsinredning/möbler och annat bohag jämte bordssilfver/ till 4 rum och kök i Petrograd. Våningsinredningen är förvärvad sedan flera år tillbaka och kan densamma beräknas till ett värde af 13. 000 Guld Rubel. Denna våningsinredning är mig bekant, men är det troligt, att fru Löfstedt äger äfven andra betydande värden i Ryssland, hvilka jag ej närmare känner till. Jag kan intyga, att fru Löfstedt sedan flera decennier tillbaka tillhör den svenska kolonien i Petrograd och är hon af mig och alla känd som en fullt trovärdig person.  
         Stockholm, den 7 augusti 1921.
         K. Åström. Petrograd-svensk.”  
 
YK 1614. Ryska utredningskommissionen 1919. Vol. 17. Mapp ”Löfstedt Henrik. Löfstedt Margareta”