NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-11-05
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2009-09-03, 12:01
Tack för tipset Helene! Trots att det är långtifrån gratis - NZD 20:- per printout - avser jag att beställa några printouts. Men, jag har ett problem. I Sten Aminoffs bok Svenskarna i Nya Zeeland omnämns Martin Sund (1888-09-06--1958-06-28) som 1916-03-15 gifte sig med Dorothy Mary Smith, 18. Martin Sund har jag koll på, men Dorothy Mary Smith är lite mer problematisk. I BDM hittar jag Martin Sunds död samt att de gifte sig 1916. Men jag hittar inte Dorothy Mary Smith, däremot en Dorothy May Smith, född 1897. Jag tror att det är rätt person, kan vara felskrivet i Aminoffs bok (där Martin Sunds far har fått felskrivet förnamn). Jag vet inte mycket mer om Dorothy M Smith än det som står i Aminoffs bok och där står ingenting om hennes eventuella död. Boken utkom 1988 och då kan hon ju rent teoretiskt ha varit i livet, men nu torde hon vara avliden. Jag kan dock inte finna hennes död i BDM. Enligt uppgift från hennes ättlingar övergav hon familjen då barnen var små och de vet ingenting om vad som hände med henne. Mina frågor är alltså: Vad hände med henne? När och var dog hon? Har du något tips om hur man kan gå vidare?