NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-08-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-08-26
Skrivet av: Katarina Möller skrivet 2009-06-03, 18:59
Hej!
Söker en man som har anknytning till Karlskrona.
 
Enligt hans vigselbevis i Sydney gifte han sig den 11 dec 1899. Han står som Oliver Olsson, ålder 46, att han kommer från Karlskrona. Hans pappas namn står som Oliver Swinsen Olsson och hans mamma som Cecilia Johnsson.  
Hans anhöriga i Australien tror att han har friserat sin ålder något, ty de har ett vigselfoto och han ser äldre ut än 46 år.
 
Enligt hans dödsbevis i Australien står att han är Gold miner och att han är 69 år när han avlider 13 juni 1916 med en justering till 67 år. På samma bevis står det att hans pappa heter Olof Olsson och hans mamma Cecilia Johnson. Även här står att han är född i Karlskrona, Sverige och att han har vistats 46 år i Australien som sedan är justerat till 42 år.
 
När jag tittar i Emibas hittar jag ingenting, men jag hittar en intressant kandidat i Emigranten Populär:
 
Efternamn:   OLSON
Förnamn:     OLOF
Ålder:       29            Kön:  
Född: 1845/1846
Församling:  KARLSKRONA    Län:  
Titel/Anm:   ZIMMERMANN
Utresehamn:  HAMBURG
Utvandrdag:  1875 12 17
Destination: ADELAIDE
Medåkande:    
 
Vad har dom uppgifterna kommit ifrån? Jag vet inte var jag ska börja leta. Har tittat på utflyttningslängderna för Karlskrona stadsförsamling och Amiralitetsförsamling för 1875 men inte hittat något.
 
Det är hans sonson som söker sina rötter i Sverige.
 
Hälsningar
Katarina Möller
Karlskrona