NULL Skriv ut sidan - Tromsø

Anbytarforum

Titel: Tromsø
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2013-05-26, 23:21
Hej
Jag har tidigare fått upplysningar om min familj Familjen Niels Berg Kristiansen f. 1831 i Lenviken, gift med Karn-Anna Sedeliusdatter f. 1829 född i Tranö S. og Prgj. Jag har hela familjen från folkräkningen 1875.
 
Men nu har jag kommit en bit på väg eftersom jag nu vet att, parets 8 barn Kjestine Vilhemine Nielsdatter född 1873 Lenviken, begav sig till Gävle i Sverige 1894. Hon är min farfars mor. I den svenska kyrkoboken från Gävle Heliga Trefaldighet så står hon inskriven i Gävle den 12 juni 1894. Jag vet var hon arbetade när hon kom och jag vet vart hon tog vägen efter det att hon fått sitt barn, min farfar. Frågan är bara vem är fadern? Det är därför det är lite kinkigt med datum.  
 
Var hon gravid när hon lämnade Norge eller blev hon gravid omedelbart vid ankomsten till Sverige. Det är alltså viktigt att veta när den Norska prästen verkligen skrev ut henne från hemförsamlingen.  
 
Det är det datum som prästen i Sverige skriver dvs den 12 juni, som förbryllar mig! eftersom K W den 27 mars 1895 läggs in på Allmänna BB i Stockholm. Jag undrar om jag kan få hjälp med att finna det datum som den Norska prästen skriver i sin utskrivningsbok. När lämnade hon alltså Norge enligt den Norska prästen, när skrivs hon ut från sin egen församling? som anges vara Målsjord, Lenvik, Troms 1875 i folkräkningen.  
Ewa Karlsson