NULL Skriv ut sidan - Hällaryd

Anbytarforum

Titel: Hällaryd
Skrivet av: Bo Ahlstedt skrivet 2014-09-07, 11:06
Hej Majbritt,
 
Vilka spännande uppgifter du kommer med! Jag håller med dig, det verkar högst sannolikt att Jöns Jönsson i Rörvik är far till Christian Jönsson. Jöns hustru bär dottern Magnil till dopet som du skriver vilket starkt tyder på detta. Dessutom finns det ett domboksutdrag från 2 november 1722 som nämner Jöns och Christian. Det står inget om deras släktskap så domboksutdraget är inget bevis men bara att de nämns i samma domboksutdrag trots att de bor i olika socknar ger ett ytterligare stöd för att de har något som är gemensamt.
Jag hittar också flera på nätet som anger att Jöns Trulsson med maka Kerstin är föräldrar till Jöns Jönsson. Detta har jag inte undersökt så jag har inget som bevisar detta.  
Jöns Jönsson verkar ha varit gift 4 ggr. 1719 med Bengta Hansdotter, 1711 med Karin Esbjörnsdotter (hon som bär Magnil vid dopet), 1710 med Gunnil Svensdotter. Den första makan som också då skulle vara Christians mor tror jag är Ragnil/Magnil Jönsdotter född 1651 av föräldrarna Jöns Gammalsson och Karin. Detta grundar jag på att en Magnil dör 1710 i Rörvik och som står som Jönses (stämmer också bra med Jöns omgifte 1710). Hon är född ca 1750 enligt åldersuppgiften då hon dör. Dels finns det ett domboksutdrag från 26 oktober 1725 där Jöns anges som svåger med Vollemar i Farslycke. Om han är svåger med Vollemar så bör Jöns maka vara syskon med Vollemar. Vollemars far Jöns Gammalsson föder en dotter 1751 som döps till Ragnil. Denna Ragnil bör vara den Magnil som är Jöns Jönssons första maka.
Har du samma uppgifter?
Min ana är också Nils Kruskopp och via hans son Erik.  
Jag har också reagerat på Kerstins beräknade födelseår och hennes ålder då Nils föds och jag tror som du att den är felaktig och att hon är född senare och då troligen i det intervall du anger (1671-73).
 
Väldigt roligt att du hörde av dig och jag är mycket tacksam för att du delade med dig av dina uppgifter.
 
Med vänliga hälsningar
Bo Ahlstedt