NULL Skriv ut sidan - 01) Allmänt

Anbytarforum

Titel: 01) Allmänt
Skrivet av: Antoinette Herron skrivet 2010-10-31, 00:28
Hej igen Rolf!
 
Är du också släkt med denna sida? Vad trevligt! Min släkt från Carl Mattsson f 1701 i Fallet:
 
Olof Mattsson f 1699 i Fallet, (jag misstänker starkt att Olof är storebror till Carl.
 
Olof Mattsson g med Lisbet Sigfridsdotter får en son: Carl Olofsson f 1742 eller 43.
Carl gifter sig med Wallborg Philipsdotter f 1752 Bjurberget, och de får dottern Brita Carlsdotter f 1778 i Falltorp. Hon får barn med en Henrik Henriksson (osäker på om de är gifta), en son f 1801 Henrik Henriksson, som i sitt gifte med Marit Pålsdotter f 1780 i Fallet?, får en dotter f 1829, Britta Henriksdotter. Britta får på något sätt en gård i Röjden med hjälp av sin far, och på granngården (samtidigt) flyttar en Karin Henriksdotter in f ca 1798 (kanske en halvsyster till Henrik Henriksson f 1801?. (Har inte papprena framför mig). I HLF Södra Finnskoga ca 1865 (då de flyttar in) har prästen skrivit Henrik Henriksson på båda gårdarna, överst på sidan.
 
Britta Henriksdotter gifter sig med Jon Christiansen, och får ca 1863 dottern Berta Jonsdotter, g med Karl Knudsen Kråksjön, men som innan, har frillobarnet David Jonathan Halvardsson f ca 1886, g 1910 med Emma Maria Eriksdotter f ca 1887 i Södra Finnskoga. Deras förstfödda dotter, Dagny Elvira Halvardsson f 1910 (gift Mattisson i Stockholm 1941, tyvärr ), får en son 1941, Tony Rolf Gerhard, som var min pappa.
 
Var kan jag få tag på boken Lehmosten suku, och finns den översatt till svenska, engelska eller norska? Jag kan tyvärr ingen finska alls.........Jag bor på Irland, så om den går att beställa på nätet vore det bra.
 
Artiklarna på fennia är mycket intressanta, finns det fler.........Savolaks, hör det till Ladoga?  
 
Du får gärna maila mig om du vill.
 
Många tusen tack,
 
Vänligen
 
Antoinette