NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2013
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2013-06-22, 22:25
Hej Teddan.
Du lyckas hitta lite krångliga familjer ibland, men du har spårat helt rätt. Jan Janssons, f 1728 11/2 i Murmästarbo, föräldrar var Johan Staffansson, f 1680 i Gränge /Grangärde/, död 1755 16/5 i Stora Klingsbo, och hans hustru Anna Olsdotter, f 1685 i Norrbärke och död 1762 22/3 i Stora Klingsbo (Källa F:8). De gifte sig 1709 i Norrbärke (Nb C:2, bild 109). Johan och Anna bodde först på Murmästarbo, troligen som landbönder men flyttade sedan till Stora Klingsbo, även där troligen som landbönder, innan de står som inhysta (AI:3, s 486, AI:4, s 170). Eftersom föräldrarna bodde större delen av livet i St Klingsbo, så troddes väl även sonen Jan vara född där. Prästen har nog inte kollat så noga. Att Jan JS vid vigseln står som boende i Prästgården beror nog på att han var dräng där, även om jag inte hittat honom i listan över drängar i prostgården (AI:4, s 500). Där finns en dräng Jan Jansson från Dyviken, men det är möjligt att det är vår man, som tidigare varit dräng i den byn. Jag har inte kollat detta.
Hälsningar
Leif
PS Ett år kan göra stor skillnad, beroende på din ålder. För mig spelar ett år inte längre så stor roll när det gäller klokheten dock.