NULL Skriv ut sidan - Petter E. Jørgensen född ca 1820 i Sparbo

Anbytarforum

Titel: Petter E. Jørgensen född ca 1820 i Sparbo
Skrivet av: Björn Kempe skrivet 2013-01-30, 19:28
Sara!
Eftersom jag har tillgång till Bygdeboka för Sparbu og Ogndalen del VIII p 163 o 185 har jag funnit Jörgen Pedersen Gulstad f 1775 d 1845 som var Husmann på Sagplassen i Gaulstad och hans hustru Ragnhild Andfindsdatter Tolstad. Jörgen var först g m Randi Jacobsdatter Giskås som dog redan 1818 barnlös. Jörgen o Ragnhild får 5 barn varav din ana Peter Elias var äldst. De övriga hette Andreas, Andreanna Rebekka, Henrika Kristianna och Johannes.
Ragnhilds föräldrar var Andfind Taraldsen Röliaunet f 1748 i Volden, Stod och död 1815 på Tolstad i Ogndalen (han var en förmögen man) o h h Anne Catrine Pedersdatter f 1755 på Tolstad o död där 1830. Ragnhilds morföräldrar var bönder på Tolstad o hette Peder Töllövsen o Randi Larsdatter.
Jörgen Gulstads föräldrar hette Peder Georg Hansen Björn och Ane Nilsdatter Sporsjövoll, båda födda i Kvikne sn i Hedmark, han 1732 och hon 1743. De kom flyttande till Steinkjer 1764 och han blev Smedmester vid Gaulstadgruvene i Ogndalen 1777. De bosatte sig på platsen Elvereng eller Smedplassen, sedermera kallad Björnstad efter honom.
Peder Björns far hette Hans Christian Björn (1707--63) och var sokneprest i Kvikne och modern Anne Margrete Foss (1717--84), båda födda i Köpenhamn (H C Björn döpt i Köpenhamn 1707 16/8). Hans far Peder Pedersen Björn var en Vintappare som drev en krog i Köpenhamn och modern hette Kirstene Bertelsdatter, d t Myntskriver Bertel Christensön, båda döda i pesten i Köpenhamn 1711.
Här tror jag att du kan finna mer av intresse:
http://www.jeaas.com/soro.htm
F ö kan du notera att den store norske skalden mm Björnstierne Björnsson var född på Kvikne prestgård (1832 8/12) men det var en annan historia.