NULL Skriv ut sidan - Efterlysning av Gram

Anbytarforum

Titel: Efterlysning av Gram
Skrivet av: Sven Carlsson skrivet 2015-11-06, 21:40
Efter några dagar på sjukhus kom jag hem och hittar ett stort engagemang av Sven och Bo.
Hjärtligt tack!
Jag skall gå igenom materialet!  Det verkar som Peter Severin Franck är min Peter S Frank.
Det år några år sedan jag ägnade mej åt Emma Paulina. Tog upp henne igen när Ancestry bjöd på ett ”prova på” abonnemang som jag tog för några dagar.
 
Det är riktigt att det i folkräkningen står ”Sw” för både Emma och Peter men i Vigselartikeln,
en maskinskriven sida, står det ”Norway (Norge)” som jag tror mest på.
Min Peter F vigdes med Emma Olsen 15 aug 1898.
Peter Severin Frank står som skomakare i något som måste var ett tidigare äktenskap.
Min Peter F var också skomakare i sonens födelsebok i Boston 1904.
Dottern Amy´s födelsebok hittade jag inte. Inte heller hittade jag familjen i folkräkningen
1910 eller 1920.              
Jag skall ta ett månadsabonnemang på Ancestry lite längre fram.      
 
Emma Paulina flyttade till Sem utanför Tönsberg i Norge 5/4 1888. På hösten samma år lär hon ha rest till Boston. Till Tönsberg hade två äldre bröder flyttat tidigare. August, det äldsta barnet i skaran av nio, var 25 år äldre än ”sladdbarnet” Emma Paulina, som föddes 6 år efter hans utflyttning.
E P flyttade troligen från Norge till Boston i slutet av 1888. Där träffade hon Johan Peter Ekström, sjöman från Fårö. De giften sig 1893; Emma blev gravid och reste hem till Håby där hon födde barnet i februari 1894; reste tillbaka till Boston från Göteborg 10 aug 1894 utan sonen som då var ca 6 månader gammal.  
Mitt största intresse har riktats mot Emma och Peters son Johan Ludvig (född i Håby 1894-03-02). Johan Ludvigs födelseattest sändes över till svenska kyrkan i Boston.  
Enligt hörsägen kom Johan Ludvig från Amerika till Fårö som treåring. Det har visat sig att han kom dit i december 1900   -   nästan 7 år gammal. Från 1894 har han varit ”försvunnen”. Tror inte att han' som det sägs, kom från Amerika. Fadern Johan Peter ”försvann”. Han måste nog dödförklarats eftersom Emma Paulina kunde gifta om sig. Hon åkte ju utan sonen till Boston i Augusti 1894. Hade hon redan då fått vetskap om att mannen ”försvunnit”? Johan Ludvig bör rimligen omhändertagits av någon släkting och varit noterad i någon HFL.
Emmas föräldrar var för gamla och dog inom ett par år senare.
Det finns nu möjligheter för misstankar att Johan Ludvig kan befunnit sig i Norge några år då han var ”borta”. Fallet har engagerat mej igen och jag kommer att söka vidare efter Johan Ludvig.
Än en gång hjärtligt tack för hjälpen!
 Mvh/Sven/C